1 marca 2017

Polecam książkę

Jak sprawić, aby uczniowie czytali? Jak sprawdzić czy czytają?... Pomysłów może być wiele. Jeden z nich przedstawia nam Pani Maja Cieślak-Strzelec, nauczyciel bibliotekarz ze Szkoły Podstawowej nr 7 w Pile.

Projekt czytelniczy – Polecam książkę…
Jak sprawdzić czy uczniowie czytają? Po jaką literaturę sięgają? To dwa pytania, które interesują nauczyciela bibliotekarza i każdego polonistę. Doświadczenie przeprowadzone w Szkole Podstawowej nr 7 w Pile pokazało, jakie książki są na topie wśród młodzieży. W wyznaczonym miejscu w szkole pojawiła się ogromna płachta papieru, do której można było przyklejać karteczki z tytułem i autorem przeczytanej książki. Każdy uczeń musiał podać również swoje dane, by można się z nim było skontaktować. Po trzech miesiącach ilość kartek z różnymi tytułami była tak duża, że zorganizowano zajęcia, podczas których uczniowie dzielili się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi powieści.
Jak spotkanie oceniają uczniowie? Oto kilka refleksji…
- Wydawało mi się, że lekcja, na której czytelnicy będą mieli przekonać nas i zachęcić do przeczytania konkretnych książek, będzie nieciekawa. Myślałam, że będę się nudzić i żadna z uczennic nie przekona mnie do danej pozycji. Ale myliłam się. Lekcja była bardzo ciekawa. Poznałam nowe książki, a trzy z nich zamierzam przeczytać. Moim zdaniem takie lekcje powinny być zdecydowanie częściej. Bardzo podobało mi się, kiedy czytelnicy opowiadali nam o książkach Każdy zwracał uwagę na coś innego. Dzięki tej lekcji nauczyłam się, że nie wolno oceniać książki po okładce, bo jej sekret zawarty jest w jej wnętrzu – powiedziała Wiktoria Mencel.
- Po piątkowej lekcji o książkach, dostrzegłam wiele ciekawych, fantastycznych oraz interesujących powieści. Dziewczyny, które opowiadały o książkach, mogły wypowiedzieć się na ich temat w wybrany przez siebie sposób, prezentując najciekawsze elementy z powieści. Mówiły tak, że słuchało się ich z olbrzymią radością. Moim zdaniem ta lekcja była bardzo przemyślana i fajnie zorganizowana – dodała Oliwia Fąs.
- Piątkowa lekcja podobała mi się. Najbardziej zaciekawiła mnie książka prezentowana przez Martynę pt. „Osobliwy dom pani Peregrine”. Nauczyłem się na tej lekcji, że warto czytać dużo książek, bo one rozwijają naszą wyobraźnię. Z chęcią również przeczytam książkę, którą prezentowała Zuzia – „Fabryka strachu”. Mam nadzieję, że będzie więcej takich lekcji – podsumował Wiktor Dzidziul.

- Lekcja, na której prezentowaliśmy nasze ulubione książki z projektu szkolnego bardzo mi się podobała. Ja przedstawiałam jedną z książek Agnieszki Chylińskiej, a rozmowa o tej lekturze pozwoliła mi dostrzec również punkt widzenia osoby dorosłej na książki autorstwa pani Chylińskiej. Podczas prezentacji nauczyłam się spoglądać na wydarzenia, problemy i akcje w opowiadaniach z innej perspektywy. Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś będę mogła przeżyć takie doświadczenie! - stwierdziła Antonina Kopka.

Dyskusja, która miała miejsce podczas zajęć, pozwala mieć nadzieję, że dzięki tak młodym i tak ambitnym ludziom wskaźnik czytelnictwa będzie z roku na rok wyższy.
Za relację dziękujemy Pani Mai Cieślak-Strzelec