21 maja 2018

O prasłowiańskich wierzeniach na Skypie



O tym jak doszło do spotkania autorskiego na Skypie z młodą autorką powieści fantasy Pauliną Hendel, opowiada nasza redakcyjna koleżanka Monika Rowińska.

Prawie 20 lat przepracowałam w szkole podstawowej i dobrze orientuję się w wartej polecenia współczesnej literaturze dziecięcej, ale niedawno do naszej szkoły dołączyli gimnazjaliści. Jakie książki im polecać, żeby zachęcić ich do czytania? W rozwikłaniu tego problemu pomógł mi znajomy bloger literacki, uczeń pobliskiego liceum Maciek Trojanowski. 

Co czytają gimnazjaliści, jeśli w ogóle czytają? Oczywiście literaturę fantasy. Jaką? Otóż teraz szczególnie modna jest ta wykorzystująca prasłowiańskie wierzenia. Tak jak w dwóch trylogiach fantasy młodej autorki Pauliny Hendel: "Zapomniana księga" i "Żniwiarz".


Pani Paulina zgodziła się na spotkanie na Skypie z uczniami mojej szkoły. Ja przygotowałam krótką prezentację o autorce i jej książkach oraz przeczytałam najbardziej intrygujące fragmenty jednej z nich. Maciek z kolei przygotował i przeprowadził 15-minutową rozmowę z autorką. Wyszło świetnie. Dwie zaproszone na spotkanie klasy - VII i II gimnazjum - wypożyczyły wszystkie, zakupione na tę okazję do biblioteki, książki Pauliny Hendel. Wszystkie, czyli 6 egzemplarzy, ale chętnych na książki było więcej.


Po tym ciekawym doświadczeniu zachęcam koleżanki bibliotekarki i kolegów bibliotekarzy do nawiązania kontaktu z młodymi blogerami, którzy lepiej niż ktokolwiek inny orientują się w rynku wydawniczym dla młodzieży i zachęcam także do organizacji podobnych spotkań. Warto.

Blog Maćka Trojanowskiego: http://czytaniejestspoko.blogspot.com/  
O Paulinie Hendel i jej książkach: http://lubimyczytac.pl/autor/99081/paulina-hendel

Monika Rowińska 
nauczycielka bibliotekarka 
w Szkole Podstawowej nr 4 w Augustowie