20 lutego 2019

Niezwykły projekt czytelniczy w Mechnicy

Pani Agnieszka Błachut - bibliotekarka i polonistka ze Społecznej Szkoły Podstawowej im. ks. Jana Twardowskiego w Mechnicy przysłała nam bardzo ciekawy pomysł na nietuzinkowy projekt czytelniczy. Polecamy!


Projekt czytelniczy przeprowadziłam w klasie 6 (17 osób). To uczniowie, którzy mają potencjał, a ja jestem ich wychowawcą, uczę języka polskiego i jestem bibliotekarzem szkolnym. Postanowiłam połączyć pracę biblioteki, polonisty, a tym samym rozwijać swoich uczniów czytelniczo. W tej klasie kilkoro uczniów bardzo dużo czyta i chciałam to wykorzystać. Czytający uczniowie są na wagę złota, to naprawdę rzadkość w dzisiejszych czasach i wspaniały bodziec dla bibliotekarza - polonisty. 


Uczniowie pracowali indywidualnie, każdy sam nad swoim pomysłem promującym wybraną książkę. Na czym polegał projekt? Uczniowie tworzyli grafikę i reklamę swojej ulubionej książki, pomysły i grafikę nanosili na przód i tył białych koszulek. Ten etap trwał kilka godzin, wiele koszulek wyglądało niesamowicie profesjonalnie, jakby ściągnięte były z półek sklepowych. Kolejny krok, to prezentacja pisemna. Należało napisać recenzję wybranej lektury. Podsumowaniem projektu była indywidualna prezentacja ustna, w której uczniowie prezentowali swoje koszulki, omawiali, co na nich umieścili i opowiadali ustnie o książce, tak by zachęcić do jej przeczytania. Klasa komentowała daną prezentację i współdecydowała o ocenach.


Efekty przeszły moje wyobrażenia! A najważniejsze, co wzbudza uśmiech na mej twarzy do teraz, wielu uczniów pożycza sobie omówione książki, a pół klasy z wypiekami na twarzy czyta „Ponad wszystko” Nicoli Yoon! Jest radość w sercu polonistki, bibliotekarki i miłośniczki książek! O to właśnie chodziło! Projekt się udał i osiągnął cel, który sobie założyłam! A oprócz tego uczniowie zmierzyli się z prezentacją ustną, tego zazwyczaj nie lubią, jednak w miłej atmosferze, przy uważnym słuchaniu siebie nawzajem udało się pokonać nieśmiałość. Było świetnie!

Oto prezentowane książki:
1. „Ponad wszystko” Nicola Yoon
2. „Gorzka czekolada” opowiadania polskich autorów
3. Komiks „Star Wars”
4. „Wakacje Mikołajka” Jean-Jacques Sempé, René Goscinny
5. „Robot w ogrodzie” Deborah Install
6. „O psie, który jeździł koleją” Roman Pisarski
7. „Zwiadowcy” John Flanagan
8. „To” Stephen King
9. „Klub siodła” Bonnie Bryant
10. „Dziewczyny się zakochują” Jacquline Wilson
11. „Robinii” Elena Kedros
12. „1001 obrzydliwych obrzydliwości” Anne Rooney
13. „Dębowa kołyska” Paweł Wakuła
14. „Władca czasu” Andrzej Żak
15. „Harry Potter” Joanne Kathleen Rowling
16. „Dentysta w paszczy krokodyla” Paweł Wakuła


Polecam taką formę prezentacji bibliotekarzom, bo:
- uczniowie uczą się kreatywności,
- prezentują te książki, które lubią, nie są do niczego zmuszani,
- młodzież uczy się wypowiadania ustnego, prezentowania na forum, sztuki retoryki i argumentowania, bo zadanie polega na zachęcaniu do czytania,
- przy tym projekcie można odpocząć, wykazać się różnymi talentami: plastycznym i marketingowym,
- każda prezentacja to reklama „żywej” książki,
- projekt integruje klasę, uczniów, dzieci – aktywizują się, pożyczają prezentowane książki, 
- rozmawiają na temat przeczytanych książek, polecają sobie inne, sięgają po kolejne tytuły danego autora.

To wszystko powoduje cały splot zdarzeń kierujących do czytania, a o to mi chodziło! Przed projektem miałam wielkie nadzieje, ale po projekcie czułam radość i dumę. Uczniowie dzielili się takimi tytułami, że po wszystkim w mojej klasie było „pospolite ruszenie”, pożyczanie, zamawianie książek. Coś pięknego!!! Nie ma co ukrywać, że dla młodego człowieka bardziej przemawia drugi młody człowiek. Chętniej sięgnie po książkę zachwalaną przez rówieśnika z klasy, niż przez nauczyciela. Uczniowie zaufali mi po tym projekcie, co do wyboru książek zdają się też na mój gust. Czytam literaturę dla młodych, bo chcę wiedzieć, co im podsuwać do czytania i przemycać piękne wartości. Pożyczam też książki z mojej prywatnej biblioteczki.

Dziękujemy za relację