5 listopada 2020

Lekturki Spod Chmurki

Przedstawiamy dzisiaj kolejną inspirującą relację pani Joanny Wesołowskiej, 
ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Bytomiu

Ponieważ kilku nauczycieli w szkole realizuje Międzynarodowy Projekt Lekturki Spod Chmurki, zostałam proszona o przeczytanie uczniom książki o tematyce drzewa. Mój wybór padł na książkę pani Marii Terlikowskiej „Drzewo do samego nieba”.  Ustaliłam, że nauczyciele prowadzący przeczytają w ramach swoich spotkań początek książki, sama przygotowałam zaś zajęcia czytelnicze od rozdziału Zdobycie Szklanej Góry. Po przywitaniu zgromadzonych zajęcia rozpoczęły się od rozgrzewki umysłowej „Tysiąc zastosowań patyka”. Uczniowie wymyślali, że patyk może być partnerem do tańca, łyżką służącą do jedzenia czy też gitarą, której słuchanie umila czas. Po tym krótkim wstępie przeszłam do czytania tekstu. Następnie czytelnicy wcielali się w bohaterów z książki rozwijając swoją wyobraźnię. Pierwsze zadanie po wysłuchaniu rozdziału Zdobycie Szklanej Góry polegało na podaniu „Dorotce” kota w koszyku za pomocą kija od szczotki. Po przeczytaniu rozdziałów Nieprzyjaciel pod drzewem i Bożena płacze czytelnicy musieli „zabandażować” złamaną nogę Pawła. Po kolejnych trzech rozdziałach  przyszedł czas na sprawdzenie koncentracji zebranych. Uczniowie sprawdzali swoją celność starając się zaczepić krążek o gałąź, tak by powstało bocianie gniazdo.  Za każdym razem po przeczytaniu fragmentu książki był czas na pytania sprawdzające rozumienie treści. Również po zabawach uczniowie zdobywali punkty, które pozwoliły wytypować najaktywniejszych czytelników z największą wyobraźnią.


Dziękujemy za relację.