8 lutego 2019

Witajcie w mojej bajce

Relację z bardzo ciekawych zajęć bibliotecznych otrzymaliśmy od Pani Iwony Pietrzak-Płachty nauczycielki bibliotekarki w Szkole Podstawowej im. Róży Kołaczkowskiej w Pliszczynie.

Witajcie w mojej bajce, czyli jak opowiedzieć najmłodszym o zawodzie bibliotekarza
„Tu wszystko jest możliwe, zwierzęta są szczęśliwe, a dzieci wiem coś o tym latają samolotem”….
Melodia i tekst piosenki ” Witajcie w naszej bajce” z filmu Akademia Pana Kleksa witały uczniów klas I-III podczas mojego z nimi spotkania w ramach cyklu opowieści o ciekawych zawodach. Jak to możliwe? Dlaczego tutaj , w pomieszczeniu biblioteki wszystko może się wydarzyć? Jak za pomocą książki i wyobraźni otworzyć drzwi do innych światów? I dlaczego mam na sobie skrzydła? „Kto na półkach książek ma bez liku i dba o książki oraz czytelników”? Skąd w bibliotece bierze się książka? Dlaczego w bibliotece ważny jest porządek i jak są poukładane książki na półkach? Co to jest księga inwentarzowa i jaka książka jest w niej zapisana pod nr 1?

O tym wszystkim opowiadałam moim najmłodszym czytelnikom za drzwiami Wypożyczalni Skrzydeł w Szkole Podstawowej im. Róży Kołaczkowskiej w Pliszczynie.
O przedstawienie zawodu bibliotekarza zostałam poproszona przez szkolnego koordynatora zajmującego się systemem doradztwa zawodowego. Długo zastanawiałam się jak niebanalnie opowiedzieć o tym czym na co dzień zajmuje się bibliotekarz i jak wpleść w świat magiczny (bo taki dla mnie jest świat książek) świat realnych, nie zawsze porywających czynności bibliotecznych. I tak powstał pomysł na opowieść o książce, która jest jak drzwi do innego świata, a bibliotekarz jak czarodziej te drzwi pomaga otworzyć, przeplataną informacjami o codziennych bibliotekarskich zadaniach. Nie obyło się bez zagadek i zadań dla uczestników spotkania którzy musieli np. przygotowane wcześniej książki przyporządkować do określonych działów w bibliotece. W opowieści wykorzystałam piosenkę Eweliny Depty „ Podróż do krainy bajek” (Bo bibliotekarz zabiera przecież do krainy baśni) a spotkanie zakończyłam spotem reklamowym akcji „ Czytam sobie”.
Jednak najważniejsze jest to, że zostawiłam swoich gości w przekonaniu, że najfajniejszy aspekt pracy bibliotekarza to przenoszenie czytelnika za pomocą magii książki w inne światy, gdzie na skrzydłach wyobraźni można się przenieść do innej krainy, innego czasu, być kimś innym…
Po tym spotkaniu wszyscy już wiedzą dlaczego na drzwiach biblioteki widnieje napis WYPOŻYCZALNIA SKRZYDEŁ
W prezencie wszystkie dzieci dostały zakładki do książek, a odwdzięczyły się pięknym aniołem, który idealnie wpisał się w „skrzydlatą” atmosferę naszego spotkania.



Dziękujemy za relację