5 stycznia 2018

Bajki? A dlaczego by nie?




O tym, jak inspirujące mogą być spotkania bibliotekarzy i dlaczego warto czytać bajki, przeczytamy w relacji pani Ali Pokusińskiej z wrocławskiego XV Liceum Ogólnokształcącego.

W listopadzie i grudniu uczniom klas 1 i 2 zaproponowałam głośne czytanie bajek. O ciekawym zbiorze „Bajki chińskie dla dorosłych, czyli 108 opowieści dziwnej treści” Zbigniewa Królickiego dowiedziałam się od koleżanki na spotkaniu nauczycieli bibliotekarzy w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej.
Postanowiłam przeczytać w każdej klasie pięć tekstów, nie tylko bajek, ale również historii napisanych przez życie. Na początku zajęć krótko wyjaśniłam / przypomniałam, czym jest bajka jako gatunek literacki, jacy są jej główni przedstawiciele, ale też nie obyło się też bez wspomnień uczniów nt. ulubionych bajek z dzieciństwa.
Młodzież wysłuchała m. in. tekstów „Gwóźdź w płot”, „Bezcenny czas”, „Patriota”, które mam nadzieję, że skłoniły ich do refleksji, przemyślenia pewnych kwestii. Myślę, że głośne czytanie - nie tylko bajek - dorosłym (albo prawie dorosłym) uczniom ma sens, ponieważ jest nie tylko odskocznią od nauki, wymagań szkolnych, ale i wytchnieniem, odpoczynkiem w codzienności.

Dziękujemy za relację!