21 maja 2016

Obrazki działdowskie

Dziś kolejna odsłona naszej akcji "1000 Twarzy Bibliotekarzy".
Mamy zaszczyt przedstawić Panią Elżbietę Zakrzewską z Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Królowej Jadwigi w Działdowie. Pasją Pani Elżbiety, oprócz pracy z młodzieżą w szkolnej bibliotece, jest pisarstwo. Niedawno zadebiutowała książką "Moja Młyńska". Jak nam donosi sama autorka...
"[...]są to zbeletryzowane wspomnienia z dzieciństwa, które upłynęło na ulicy Młyńskiej w Działdowie, pisane jednak z punktu widzenia osoby dorosłej. Zanim ukazały się w postaci książki, były publikowane w kwartalniku kulturalno – literackim „Variart” wydawanym przez Wojewódzką Bibliotekę Publiczną w Olsztynie.
Fragmenty „Mojej Młyńskiej” były także prezentowane latem 2015 roku podczas działdowskiej imprezy literackiej „Powiatowe wieczory z poezją” przez aktora Wojciecha Wysockiego.

Promocja „Mojej Młyńskiej” odbyła się w Miejskiej Bibliotece Publicznej w styczniu 2016 roku. Nie spodziewałam się, że na spotkanie ze mną i moją książką przyjdzie tak dużo osób. Okazało się, że moje wspomnienia są również bliskie innym z mojego pokolenia, przecież żyliśmy w podobnej rzeczywistości. Byłam bardzo zadowolona, że w przygotowania do tej imprezy włączyli się czytelnicy ze szkolnej biblioteki, w której pracuję i wspólnie ją poprowadziliśmy.


O mojej książce zaczęto mówić w mieście i było wielu chętnych do jej przeczytania. Na szczęście podarowałam kilka egzemplarzy Miejskiej Bibliotece Publicznej, więc jest ciągle dostępna dla czytelników. Otrzymałam kilka zaproszeń do bibliotek działdowskich szkół, gdzie prezentowałam „Moją Młyńską” i zachęcałam do rozwijania swoich pasji. W bibliotece, gdzie pracuję, prowadzę Dyskusyjny Klub Książki i na prośbę czytelników ostatnie w tym roku szkolnym spotkanie, które odbędzie się w czerwcu, poświęcimy również „Mojej Młyńskiej”.
Pani Elżbieta Zakrzewska włącza się w organizację imprez kulturalnych i promocję działalności literackiej, od kilku lat jest członkiem Stowarzyszenia Działdowska Kuźnia Słowa, którego celem jest promocja regionalnych przedsięwzięć twórczych oraz prowadzenie działalności integrującej środowisko artystyczne.
Teksty Pani Elżbiety znalazły się również w dwóch regionalnych publikacjach. „Dzień z życia miasteczka” w „Portfelu Literackim” wydanym przez Starostwo Powiatowe w Działdowie, a w zbiorku wierszy i opowiadań dla dzieci „Vigusiowa Kuźnia Słowa” wydanym przez firmę Vi-GGa-Mi, opublikowane zostało opowiadanie „Wędrówki złotówki”. Obecnie jest w przygotowaniu kolejne wydawnictwo sponsorowane przez Urząd Miasta Działdowo, w którym ukaże się legenda zatytułowana „Orzeł z apteki”.
Pani Zakrzewska jest także autorką scenariusza wieczoru literackiego „Odkrywamy drugą twarz Stefana Żeromskiego” zorganizowanego w 90tą rocznicę śmierci pisarza.
"Wieczór miał swoje dwie edycje. Jedną w Miejskiej Bibliotece Publicznej, drugą w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Żeromskiego w Działdowie. I jeszcze z imprez kulturalnych, które odbyły się w Działdowie z moim udziałem, wymienię ostatnią, która odbyła się 12 maja 2016 roku, kiedy to prowadziłam spotkanie autorskie z Joanną Żamejć, autorką książki nominowanej do literackiej nagrody Wawrzyn 2015 – „Nawrócenie wiedźmy”. I znów w zorganizowaniu imprezy pomogli moi uczniowie, członkowie Dyskusyjnego Klubu Książki. „Nawrócenie wiedźmy” było jedną z klubowych lektur, która wywarła na czytelnikach tak duże wrażenie, że nie tylko uczestniczyli w spotkaniu z autorką, ale również publicznie zaprezentowali fragmenty książki."
Obecnie, Pani Zakrzewska pracuje nad książką obyczajową dotyczącą życia w międzywojennym Działdowie, która będzie oparta na faktach pochodzących z dziejów miasta w tym okresie. Książka ma roboczy tytuł „Obrazki działdowskie”. Fragmenty również ukazały się we wspomnianym wcześniej kwartalniku „Variart”.

Nasza bohaterka z zapałem zaszczepia swoją literacką pasję swoim czytelnikom. Opiekuje się młodymi talentami z facebookowej grupy "Pismak", internetową i papierową wersją szkolnego miesięcznika "GimŻycie", literackim blogiem dla uczniów, organizuje imprezy czytelnicze i spotkania z ludźmi pióra i zachęca swoich podopiecznych do udziału w konkursach literackich.

Pani Elżbieto, serdecznie gratulujemy!
Życzymy dalszych sukcesów, realizacji planów i satysfakcji z pracy z młodzieżą.
Przy okazji prosimy o zdjęcie z tabliczką
"Kocham Szkolne Biblioteki" do naszej galerii autorów!

A oto linki do miejsc, gdzie widoczna jest aktywność Pani Elżbiety.